دکتر عادله کشمیری: داستانک، قالبی امروزی و مناسب انسان کم‌مجال امروز است


در مراسم اختتامیه نخستین جشنواره ملی داستانک قرآن و عترت که همزمان با مبعث رسول الله برگزار و از شبکه سبز گلستان به صورت زنده پخش شد، دکتر کشمیری مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان:

قرآن کتاب زندگی است و برای همه مراحل زندگی برنامه دارد. قرآن، برنامه سعادته. والاترین فرهنگ، قانون و رسم و راه زندگی فردی و اجتماعی و تعالی بشر در قرآن ذکر شده. کتاب کامل اخلاق و علمه. با نکات بسیار. زبان قرآن هم زبان هنری و ادبیه. قرآن‌پژوهان و مفسران بزرگ، معجزه قرآن رو هم در محتوا و هم در بیان اون می‌دونند و بهتر است بگیم. معجزه قرآن در پیوند بسیار هنرمندانه محتوا و بیان است. محتوایی در نهایت کمال که در جامه‌ای پُرجمال ارائه شده و از این‌رو دل‌هارو به خودش جذب می‌کنه و صوتش آرام‌بخشه. بخشی از آموزه‌های قرآن هم در قالب داستان ارائه شده. داستان‌هایی از زندگی انبیا که بسیار آموزنده است با بیانی شیوا و دلنشین.

در جامعه اسلامی قرآن باید در صدر قرار داشته باشه و جشنواره‌های سراسری قرآن و عترت، با همین رویکرد طراحی شده.

اما درباره جشنواره داستانک قرآن و عترت باید اشاره کنم که:

به نظرم هر برنامه‌ای باید به مقتضای نیاز جامعه باشه و جامعه امروز ما بیش از هر زمان دیگری به آموزه‌ها و تعالیم متعالی قرآن و عترت (ع) نیازمند است و این بر کسی پوشیده نیست. اما ظرافت برنامه‌ریزی فرهنگی در این است که برای این منظور چه قالبی انتخاب شود. انسان امروز وقت و فرصت کمی داره و اغلب ما آن‌چنان فرصتی نداریم که یک کتاب یا رمان و داستان بلند رو بخونیم. پس قالب داستانک رو انتخاب کردیم. از طرف دیگه ما دیدیم که فضای مجازی و پیام‌رسان‌هایی که در بستر این فضا به وجود آمده‌اند مخاطبان زیادی دارند. این فضا هم می‌طلبه که نوشته‌های کوتاه در اون ارائه بشه. پس به فکر «جشنواره داستانک قرآن و عترت» افتادیم که ضمن تشویق و ترغیب داستان‌نویسان کشور به پرداختن به موضوعات قرآن و عترتی، زمینه‌ساز تولید آثاری بشیم که در اون فضاهایی که عرض کردم قابل ارائه باشند. موضوعات رو هم بسیار وسیع گرفتیم که هر نویسنده‌ای بتواند بخشی از تعالیم قرآنی و سیره ائمه رو به عنوان سبک زندگی اسلامی و اخلاق حسنه در داستانک خودش ارائه بده. «وحدت امت اسلامی» هم از مهم‌ترین آرمان‌های پیامبر اکرم و ائمه هدی و همه متفکران اسلامی، در طول تاریخ بوده و علی الخصوص امام راحل و مقام معظم رهبری خیلی بر اون تأکید کردند. استان ما، گلستان هم با وجود حضرت آیت الله نورمفیدی، نماینده معزز ولی فقیه و نگرش تقریب مذاهبی ایشون در این زمینه زبانزد و سرآمد کشوره. این بود که موضوع ویژه جشنواره رو هم «وحدت امت اسلامی» قرار دادیم. طرح ارسالی به معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که در اون به اهداف و ضرورت برگزاری این برنامه اشاره کرده بودیم، به حمدالله مورد پذیرش و استقبال قرار گرفت و به خاطر تازگی و ایده خوب اون، موافقت شد و با استعانت از درگاه خداوند متعال و در راستای نیل به آرمان‌های نظام مقدس اسلامی، منویات بنیان‌گذار انقلاب اسلامی و مقام معظم رهبری، و تحقق بخشیدن به اهداف منشور توسعه فرهنگ قرآنی و تبلیغ و تعمیق فرهنگ قرآن و عترت در جامعه اسلامی، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان با همکاری معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، «جشنواره ملی داستانک قرآن و عترت» را با هدف ترغیب و تشویق داستان‌نویسان کشور برای استفاده از مضامین آیات، احادیث و روایات برای خلق آثاری فاخر در حوزه ادبیات داستانی و بهره‌مندی عموم جامعه از زبان هنری داستان برای دریافت نکات سبک زندگی قرآنی و سیره‌ی نبوی، در دهه اول آبان‌ماه امسال فراخوان جشنواره رو تنظیم و منتشر کردیم.

خوشبختانه داستان‌نویسان سراسر کشور، استقبال بسیار خوبی از جشنواره کردند. به‌طوری که ما از 27 استان در این جشنواره شرکت‌کننده داریم.

به گفته داوران و دبیر علمی جشنواره آثار بسیار خوبی به جشنواره رسیده. آثاری که به امید خدا با انتشار اونها، و در اختیار مخاطب قرار گرفتن بتونیم به نوبه خود هرچند اندک، ضمن نشر فرهنگ قرآنی، سبک زندگی اسلامی رو در جامعه بیش از پیش رواج بدیم و در راستای نیل به جامعه آرمانی مورد نظر قرآن و پیامبر (ص) و ائمه اطهار (س) مؤثر باشیم.

وظیفه‌ای که بر گردن همه ماست و ما مدیران فرهنگی در برنامه‌ریزی و ترغیب و حمایت و نویسندگان و هنرمندان در خلق مضامین و آثار باید در این راه بکوشیم.

بی‌اندازه سپاسگزاریم که داستان‌نویسان کشور به ندای ما لبیک گفتند و در این کار فرهنگی و ادبی قرآنی مشارکت کردند و همچنین توانستیم برای نویسندگان کشور این فرصت خیر رو فراهم کنیم و برای عموم مخاطبان هم آثاری خواندنی پدید اومد که علاوه بر خروجی در شکل داستان، می‌تونه دستمایه ساخت فیلم و انیمیشن و … هم بشه.

از خدای بزرگ مسئلت داریم همه ما رو در مسیر قرآن و عترت قرار بدهند و به لطف و عنایت حضرت حق، بین ما و قرآن و عترت لحظه‌ای جدایی نیفتد. الهی آمین

اخبارفراخوان ادبی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *