سیدمهدی جلیلی: کار دومین دوره جشنواره ملی داستانک قرآن و عترت را پیش از اختتامیه اولین دوره آغاز کردیم!


در مراسم اختتامیه نخستین جشنواره ملی داستانک قرآن و عترت که همزمان با مبعث رسول الله برگزار و از شبکه سبز گلستان به صورت زنده پخش شد، سیدمهدی جلیلی شاعر، نویسنده، منتقد و پژوهشگر به عنوان دبیر جشنواره:

بسم الله الرحمن الرحیم

هست کلید در گنج حکیم

عرض سلام و ادب و احترام دارم خدمت شما آقای جمال لیوانی عزیز گلستانی‌های عزیز و هم‌میهنان عزیزمون از هرکجای ایران زیبا و مهربان، که در این ساعت بیننده شبکه گلستان، شبکه سبز هستند.

مبعث رسول مهربانی، پیامبر اکرم (ص) را خدمت همه شما تبریک عرض می‌کنم.

جشنواره داستانک قرآن و عترت، آغاز و انجامی بسیار زیبا داشت. آغاز آن با رونمایی از پوستر و انتشار فراخوان در شب میلاد مسعود حضرت رسول (ص) بود و انجامش هم امشب است که مبعث آن حضرت است.

امشب اختتامیه نخستین جشنواره داستانک قرآن و عترت است. مفهوم اختتامیه‌، پایان کار و اتمام است اما ما بنا نداریم همین‌جا تمام کنیم. هم برای ما و هم برای همه داستان‌نویسانی که در این رویداد قرآنی و ادبی شرکت کردند، آغازی خواهد بود برای قلم زدن جدی‌تر. هم در مضامین قرآنی و عترتی و هم این قالب ظاهراً نوپدید و در واقع کهنسال داستانک. برای ما تجربه ارزنده‌ای بود که اندوختیم و به کار خواهیم گرفت و برای شما فرصتی ادبی عبادی که به جا آوردید و خدا از همه شما به لطف و کرمش قبول بفرماید.

از این گذشته امیدواریم این جشنواره تداوم داشته باشد و دومین و سومین و چندمین و چندمین آن در سال‌های بعد به امید خدا برگزار شود.

یکی از آسیب‌شناسی‌های جشنواره‌ها در کشور ما این است که تداوم ندارند. دوم اینکه اگر تداوم دارند، برنامه‌ای برای ارتباط با مخاطبان خود و ارتقای تخصصی آنان ندارند. در اغلب جشنواره‌ها یکی از اهداف، کشف استعدادهاست. اما کشفی که به دنبال تکامل نباشد سودمند نیست. صرف معرفی و تجلیل نمی‌تواند این هدف را برآورده کند. کار جشنواره درواقع باید بعد از اختتامیه آغاز شود. اختتامیه‌ها باید سرآغاز تکامل‌بخشی استعدادهای کشف شدۀ جشنواره‌ها باشد. امید که بتوانیم به یاری و عنایت خداوند متعال، چنین کنیم.

تعداد 449 اثر از 27 استان کشور به دستمان رسید که بسیار مایه خرسندی بود. نکاتی وجود دارد که تعیین کنده اعتبار جشنواره‌هاست. به گمانم اولین آنها، داوران جشنواره‌اند. داوران این جشنواره از بهترین و متخصص‌ترین چهره‌های ادبیات داستانی کشور بودند. استاد ابراهیم حسن‌بیگی، بیش از صد اثر داستانی منتشر کرده‌اند که برخی از آنها به چندین زبان ترجمه شده است. ایشان که فرزند گلستان و متولد بندرترکمن است امسال دبیر علمی جایزه جلال، مهم‌ترین جشنواره ادبیات داستانی ایران هم بودند. استاد محمد جواد جزینی، دیگر داور ما اولین مدرسه آموزش داستان را در ایران بنیان‌گذاری کرده‌اند و مهم‌ترین کتاب پژوهشی مینی‌مال و داستانک را ایشان منتشر کرده‌اند. استاد عبدالصالح پاک، دیگر داور ما بودند که ایشان هم اهل استان و زاده بندرترکمن و دارای سوابق و آثار و عنوان‌دار جایزه‌های معتبری در ادبیات داستانی است. دیگر اعتبار جشنواره‌ها، به میزان جوایز آنهاست در این زمینه هم گمان می‌کنم همطراز جشنواره‌های کشوری بود.

به عنوان دبیر علمی جشنواره، به همه شرکت‌کنندگان این اطمینان را می‌دهم که آثار آنان چندین بار خوانده شد و در دو مرحله هم داوری انجام گرفت و درباره آثار راه‌یافتگان به مرحله نهایی در چند جلسه مجازی گفت‌وگوی اقناعی بین داوران انجام شد و با بررسی چندباره و استدلال، رتبه داستانک‌ها و آثار برگزیده تعیین شد.

به نوبه خودم جا دارد از همه همراهان این رویداد ادبی و قرآنی از داستان‌نویسان عزیز شرکت‌کننده، داوران ارجمند، معاونت محترم قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سرکار خانم دکتر کشمیری، مدیر کل محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان، جناب آقای دکتر رعیت، رئیس گروه قرآن و عترت و جناب آقای غریب‌آبادی، مدیر محترم روابط عمومی این اداره کل، سرکار خانم قلی‌پور، مدیر موسسه قرآنی کوثر قرآن، دوستان عزیزم در خانه ادبیات داستانی گرگان، به‌ویژه جناب فرزاد خدنگ، رئیس این خانه و اعضای محترم آن  که در واقع اعضای دبیرخانه این جشنواره را تشکیل داده بودند، سپاس‌گزاری کنم. خداوند به همه آنان توفیق عنایت بفرماید.

اخبارفراخوان ادبیمصاحبه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *